Mira Björkman

Foto: Tina Axelsson.

Var kommer du ifrån? 
Jag växte upp i Skogsnäs, en liten by med 60 invånare i Norrlands glesbygd.

Några höjdpunkter från ditt yrkesliv
Det finns så många bra händelser och minnen att jag har svårt att sålla. Jag är tacksam över att jag fått medverka i så många olika projekt och sammanhang, stora som små, med så många fantastiska kollegor och scenkonstnärer, och med föreställningar som jag själv sätter stort värde i. Ett minne som etsat sig fast lite extra är från när vi spelade Marmelad för barn från utsatta familjer i New York. Den glädjen och entusiasmen vi möttes av där är svår att beskriva. 

Varför vill du göra föreställningar för barn och unga?
Jag älskar direktkontakten och de spontana kommentarerna och utropen som ofta uppstår. Barn är uppriktiga och säger vad de tycker och tänker. Jag uppskattar verkligen den ärliga kommunikationen. Det finns få saker som slår en hel publik med tvååringar som bubblar av skratt.

Om Mira 
Mira är utbildad på Danshögskolan i Stockholm, och har frilansat som dansare sedan sin examen 2006. 
Mira har arbetat med olika koreografer, grupper och konstnärer så som Gunilla Heilborn, Ossi Niskala, Cirkus Cirkör, Minna Krook, Camilla Ekelöf, Carl Olof Berg, Lotta Melin, Åsa N Åström, Maud Karlsson, Rebecca Chentinell, Kathleen Quinlan Zetterberg, Santiago Sierra och Tino Seghal i olika projekt på bland annat Moderna Dansteatern, Dansens hus, NorrlandsOperan, ZebraDans och Magasin 3, samt turnerat både nationellt och internationellt med flera av föreställningarna. Mira började arbeta med Claire Parsons Co. 2010 och har varit med och skapat Marmelad, Blås, GRÄS, And Then…Och Sen, SIGNAL och SOON SWOOON.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!